Pages

December 28, 2011

alamak t0y0l !!!

Tajuk hari ini bukan lah sebenarnya t0y0l yang yang curi duit tu. tapi tOyOl dalam peperiksaan. Mungkin ada sesetengah orang tak tahu maksud toyol di sini. Maksudnya, membawa nota-nota kecil dalam peperiksaan dengan tujuan meniru.

Ish. Ish. Ish. cuba fikirkan. orang lain belajar bersungguh-sungguh, study sampai lewat malam, ada yang tak sempat nak makan, ada yang kurang tidur berusaha untuk menuju kejayaan. Tapi, ada sesetengah orang yang mengambil jalan mudah iaitu malam peperiksaan cuma tulis nota dalam kertas kecil, lepas tu bawa dalam dewan peperiksaan. macam-macam cara, ada yang letak dalam tai, ada yang letak celah kasut dan macam-macam lagi.

Berbaloikah usaha anda itu?? sebenarnya tidak.. kebanyakan yang bawa toyol ini markahnya taklah setinggi mana. tak setanding dengan orang yang betul-betul berusaha.

untuk kesan jangka panjang pula, ilmu sudah tentu tidak berkat. bukan ilmu sahaja. sekiranya sijil peperiksaan itu yang membuatkan anda untuk mendapatkan kerja. maka selamanyalah dalam gaji anda ada peratusan yang tidak berkat. 

kerana apa? kerana hasil peniruan anda dalam peperiksaan dahulu untuk mendapatkan sijil tidak berkat. maka segala apa yang anda dapat menggunakan sijil itu juga tidak berkat termasuklah kerja anda. kalau kerja tidak berkat, maka gaji pun sama.

Dari perspektif lain pula, orang yang meniru dalm peperiksaan juga akan menghadapi masalah kebiasaannya ketika di alam kedewasaan, contohnya, banyak hutang, ada masalah kewangan dan sebagainya. banyak testimoni yang didapati begitu..

Jadi anda??? fikir-fikirkanlah. 

sekian..

December 25, 2011

dedah.

Dedah sana, Dedah sini.

yer. dedah. dedah tempat yang tak sepatutnya didedah. Cantik sangat ke betis tu sampai nak tunjuk kat orang. cantik sangat ke pusat tu sampai membiarkan mata-mata melihatnya.

kesimpulannya ya. ramai yang beranggapan bahawa susuk tubuh badannya cantik, sebab tu berani nak tunjuk kepada orang. Kalau kaki berkudis, sanggup ke nak tunjuk?? Ironinya persepsi zaman sekarang sememangnya begitu. aset-aset yang dikurniakan ALLAH, digunakan bukan pada tempatnya.

maksudnya, mempamerkan aset-aset dirinya tujuan untuk dibangga-bangga.dipuji-puji. dan dipuja-puja. owh.. malangnya nasib mereka. perkara sebegini dianggap main-main. HUKUM ALLAH yang diperintahkan untuk menutup aurat tidak langsung diendahkan. pengaruh barat jadi panduan. katanya mengikut peredaran zaman. zaman yang semakin hampir ke penghujungnya.

dulunya, bajunya sempurna. kini tidak lagi. yang elok dikoyakkan, yang labuh disingkatkan. yang longgar diketatkan. yang tebal dinipiskan. lama-lama tinggal seurat benang sahaja. NAUZUBILLAH.. kaya dengan harta, tapi baju tak mampu nak beli.

Insaflah wahai taulan. selagi malaikat maut tak datang menjemput.marilah sama-sama kita menutup aurat. jangan biar diri dibakar akhirat. dek kerana diri yang tak ikut syariat.ditinggalkan Rasulullah sebagai wasiat. untuk kita dan yang mengaku umat.

Sekian,

December 24, 2011

Degilnya..

Degilnya kita.
kenapa?
perkara yang dilarang semuanya kita nak buat. perkara yang disuruh taknak pula buat.
PELIK.. PELIK..
betul ker?
betul, semakin dilarang semakin itu kita buat. kita dilarang menipu. tetapi ramai yang menipu. kita dilarang rasuah. tapi ramai yang memberi dan menerima rasuah. kita dilarang makan riba. tapi ramai yang memberi dan menerima riba. kita dilarang menfitnah. tapi ramai yang menfitnah.dilarang mengumpat, tapi ramai yang mengupat sana-mengumpat sini. dan macam-macam lagi larangan tapi kita tetap buat.

TAPI, yang disuruh tak nak pulak buat. disuruh solat. ramai yang tak solat. disuruh bayar zakat, berapa ramai yang diluar sana masih belum bayar zakat. disuruh mengaji, buka AL-QURAN pun entah pernah atau tidak. disuruh amar makruf nahi munkar. diterbalikannya amar munkar nahi makruf. disuruh hormat ibubapa. Ibu bapa bagai orang gaji dirumah bahkan ada yang lebih teruk lagi. dan macam-macam lagi suruhan yang sememangnya sukar untuk dilakukan.

Dunia sudah terbalik. mungkin kiamat semakin hampir. antara sedar atau tidak. kerana diri disibukkan dengan urusan dunia. urusan akhirat ditangguh dahulu. mungkin 'belum dapat hidayah' jadi alasan. perkara yang baik ditolak. yang batil diambil.mungkin sudah bersedia dipanggil Ilahi. dengan amal yang banyak seperti semut. dan dosa yang sedikit seperti gajah. yang bezanya tidak "ketara". ditimbang MIZAN kemuncaknya. penentu syurga atau neraka destinasi terakhir.

Sama-samalah kita mengingati sesama kita. agar yang batil mampu dicegah. yang baik diusaha bersama. SALAM.

December 16, 2011

canggihnya..

dalam majalah knowledge banyak menerangkan tentang kajian-kajian mereka tentang masa akan datang. pelbagai teknologi baharu yang akan dicipta yang akan memberi impak yang baik dan tidak baik kepada kita. antara impak yang tidak baik ialah, ia membuatkan manusia menjadi semkin malas. semua kerja mesin yang buat. manusia hanya tekan itu dan tekan ini. sekarang ini pun telah banyak kerja yang hanya menggunakan internet. bayar bil-bil, beli barang, berhubung dengan rakan , dan sebagainya. perkara-perkara seperti ini yang membuatkan manusia malas untuk keluar rumah. tekan sahaja sudah boleh dapat. ini baru tahun 2011, belum lagi 20 tahun akan datang. entah apa lagi teknologi yang memalaskan manusia. hahaha.. canggih tak?? orang-orang barat begitu pandai membuat kajian dan kajian untuk maju kehadapan. kita??? apa yang kita ada?? masih di sini dan di sini.

apa yang dapat kita gambarkan dengan kajian orang-orang barat yang canggih sekarang ni?
kecanggihan zaman sekarang.

sebenarnya, Islam lagi canggih dari mereka. percaya tak??
orang-orang barat hanya menceritakan tentang kajian masa hadapan 20 tahun , 50 tahun akan datang. TETAPI, islam telah menceritakan kejadian yang lagi jauh dari itu. ISLAM telah menceritakan tentang hari kiamat sampai ke alam kubur seterusnya ke akhirat. tetapi mereka?? masih di dunia dan dunia. tak kemana lah dunia ini.

Alquran telah lengkap yang mana menceritakan sejarah. menceritakan apa yang berlaku sekarang, dan apa yang akan berlaku. cuma kita. cuma kita umat islam yang tidak menghayati ALQURAN itu dengan betul.. Percaya tak, kalau kita mengkaji ALQURAN, kita akan lebih maju dari orang kafir?? jadi fikir-fikirkan lah..

December 12, 2011

ancaman kita??

Apakah ancaman kita sebenarnya dalam kehidupan seharian kita. terutama dalam bab agama. Sungguh kuat ancaman ini sehingga boleh membawa kita ke NERAKA.

Jadi, apakah ancaman kita???



1. MUSLIM yang dengki.
2. MUNAFIK yang benci.
3. KAFIR yang memerangi.
4. SYAITAN yang sentiasa menipudaya.
5. NAFSU yang sentiasa membisik dalam hati kita.



Lima perkara inilah yang membuatkan kita sukar untuk melakukan kebaikan dan beribadah kepada ALLAH. dan sentiasa mendorong kita untuk melakukan perkara yang maksiat dan lalai.

Perkara pertama yang perlu kita hindarkan ialah NAFSU yang membisik. Kalau kita berjaya melawan nafsu kita maka itulah jihad yang sebenar.


Sekian untuk kali ini. SELAMAT BERJUANG!!!

December 8, 2011

BerDosanya Kita!!!

Berdosanya kita,
Andai diri ini tidak dijaga. Sanggup biarkan SYAITAN meracuni fikiran kita. Sanggup membenarkan Nafsu mengawal diri. Terus membawa diri terjebak ke gerbang maksiat. membina tapak di NERAKA. Sedikit demi Sedikit memadam NAMA di Syurga. Terus dan Terus LALAI dengan kenikmatan yang sementara.

Jalan yang benar ada, tapi yang bengkok dipilih. Nama sahaja MUSLIM. Nama Sahaja Orang yang tahu AGAMA. Tapi sebenarnya IA lebih TERUK daripada Orang yang tidak tahu agama. Dosanya Lebih BESAR berbanding mereka.

Andai diri ini mampu mengubah, mengubah segalanya, yang BURUK kepada BAIK. Yang KOTOR kepada BERSIH. Yang BENGKOK kepada LURUS. Alangkah baiknya. Alangkah Murninya, Alangkah Indahnya.

Tanya pada HATI, adakah sudah bersedia untuk berubah?? atau menunggu dan terus menunggu Hidayah yang tak tahu bila. Entah2. Kubur terlebih dahulu memanggil sebelum HIDAYAH muncul. Penantian selama hidup yang tidak bermakna. Penantian yang SIA-SIA. Penantian yang akhirnya membuatkan kita rasa kesal. Kesal dan kesal. Kesal yang tak mungkin dapat kembali ke alam nyata. mencari hidayah tanpa menunggu kedatangannya.

Namun  kekesalan hanya akan mengiringi dengan balasan. balasan TUHAN sama seperti JANJINYA. Janji yang dicatatkan didalam Alquran. Disampaikan oleh RASUL pilihan. Untuk memberi peringatan. Namun kita yang tak beri penghayatan.



Apa yang nak disesalkan?? Bukankah kita yang memilih jalan?? Bukankah kita yang mahu mengikut telunjuk SYAITAN?? Bukankah kita yang membiarkan NAFSU menguasai Badan?? Ilmu agama kita tinggalkan. Pengaruh barat jadi Ikutan. Tidak peduli nasihat rakan dan taulan. hanya kepuasan yang diimpikan. kepuasan yang diimpikan. Akan lupus ditelan zaman. Dunia hanya sempadan. sempadan ke gerbang pembalasan. Syurga neraka Allah Janjikan. Diberikan kita untuk membuat pilihan. syurga atau neraka jadi Impian?? Cabaran kita di akhir zaman. masih belum terlambat memilih arah tujuan. sebelum ajal menamatkan kehidupan.

HATI kita. HATI kita. HATI kita yang perlu dijaga. TANYA hati. SUDAHKAH BERSEDIA untuk BERUBAH???? JAWAPAN hanya ada dalam HATI anda. SAYA hanya mampu menasihat. Disamping memperbaiki kesilapan diri. Saya catatkan untuk RAKAN-RAKAN dan TAULAN. Terutama yang berhampiran dengan saya. Biar mulut tak berkata. namun tangan menyampaikan dengan penuh TERUJA. TERUJA ingin melihat perubahan. perubahna ke arah kebaikan.

SEKIAN. SALAH n SILAP harap DiMAAF.

December 7, 2011

Sedekah

Beberapa hari ini Seorang Ustaz dan seorang Ustazah lepasan Yarmouk Universiti ada menyentuh tentang SEDEKAH. Dalam minggu yang sama kedua-duanya menyentuh tentang sedekah. Atas dasar itu, saya juga mahu menyentuh tentang sedekah.

Sedekah sangat digalakkan dalam Islam. dalam post terdahulu saya ada menerangkan senyum itu sedekah. Tetapi kali ini saya ingin mengupaskan tentang KESAN sedekah kepada kita.

Sememangnya kita tahu sedekah itu dapat memberi kita pahala dan akan dibalas diakhirat, tetapi hari ini saya ingin menyentuh tentang kesannya di dunia ini.

Seperti janji Allah dalam Al-Quran yang dicopy dari http://www.perfspot.com/blogs/blog.asp?BlogId=95922
 Surah Al Baqarah> Ayat 245 yang bermaksud:
Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.
dan juga :












Dan hadis Nabi SAW.


Dan banyak lagi dalil-dalil berkaitan dengan sedekah ini.(boleh tanya kat pak cik google)

Maka kesannya terhadap sesiapa yang bersedekah Allah akan tambah kepada kita. maksudnya walaupun kita bersedekah kepada orang lain barang kita, sebenarnya tidak sedikit pun berkurang. malah Allah akan tambah kepada kita.

Pembalasan Allah tak semestinya harta, wang ringgit sahaja, tetapi juga dalam bentuk mudahkan urusan. Contohnya, Allah mudahkan urusan kita dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Atau macam contoh mak cik kat sebelah ni. Dalam konteks pelajar, Allah mudahkan kita faham dan sebagainya.

Sebagai pensedekah yang ikhlas juga anda akan merasa tenang selepas anda bersedekah. Betul. hati anda akan berasa senang dengan memberikan hak anda kepada orang lain. Dalam kisah-kisah sahabat Nabi dahulu banyak menceritakan tentang kelebihan orang yang bersedekah di dunia. (boleh tanya kat pak cik google)



Kalau anda semua tak percaya, cubalah!! Pasti anda akan dapat jawapannya. Yang penting IKHLAS. kalau tak IKHLAS, Sedekah anda SIA-SIA. Sekian untuk waktu ini . Selamat Bersedekah. Ingat. HARTA tak boleh bawa ke kubur, tetapi AMAL kita.

December 6, 2011

Tawakkal

Tawakkal vs tak berakal

tawakkal kita lakukan selepas usaha dan doa. tetapi kalau kita bertawakkal tanpa usaha, itu dipanggil tak berakal.

contoh yang mudah saya bawakan di sini ialah kalau seseorang ada kereta, ditinggalnya kunci pada kereta dengan alasan tawakkal.betul ke tawakkal??? bukan ke itu tak berakal???
cuba kita fikir balik secara logik.

jadi, apa-apa yang kita lakukan selepas ini hendaklah dengan usaha. selepas usaha barulah kita bertawakkal kepada ALLAH. InsyaALLAH, kalau perkara tersebut baik, ALLAH akan tolong. YANG PENTING ingat formula DOA+USAHA+TAWAKKAL= KEJAYAAN!!!!



Sekian . Wasalam.

December 1, 2011

Tanggungjawab

Memikirkan tentang ceramah ustaz hari tu, ada disentuh tentang Tanggungjawab. Apa dia tanggungjawab??? Tanggung kat dunia, Jawab kat Akhirat. 


maksudnya. segala apa yang kita tanggung kat dunia ini, kita jawab kat akhirat. cth. Tanggungjawab kita sebagai Muslim, kita wajib sembahyang, zakat, puasa, dan sebagainya. semua itu kita lakukan di dunia. ataupun kita tanggung kat dunia. di Akhirat nanti kita akan Jawab di Hadapan ALLAH SWT.


Itu contoh yang jelas. di sini, saya ingin menekankan tentang, Tanggungjawab yang diberi. Terutamanya sebagai ketua. (tak kiralah Ketua kelas ker, ketua persatuan ker, ketua pelajar ker, hatta ketua keluarga pun. asalkan ketua) Kita bertanggungjawab terhadap ahli kita. segala perlakuan yang tidak baik ahli kita hendaklah kita tegur. Walaupun ia berat, tapi itulah tanggungjawab kita. kalau tak, JAWABlah kat Akhirat. 


Sebagaimana Sabda Nabi SAW : Setiap kamu adalah pemimpin, dan kamu akan dipertanggungjawabkan terhadap apa yang kamu pimpin"



Jadi, sesiapa yang rasa dia ketua, timb. ketua, atau jawatan-jawatan lain, silalah bertanggungjawab. tanggunjawab kepada Ahli, Tanggung jawab kepada persatuan. dan tanggunjawab kepada semua.

November 28, 2011

Sam'ieyattt (السمعيات)

Dalam ceramah Awal Muharam pagi tadi, saya tertarik dengan perumpamaan tentang Samieyatt yang dibawakan Ust Hamdan Yusi Yusoff,(JAIP). Analogi yang saya rasa cukup jelas bagi menerangkan perkara Samieyat bagi golongan yang tidak percaya tentang kewujudan Samieyat..

Sebelum itu, biar saya paste kan maksud samieyat itu sendiri yang di copy dari blog ustazah Azimah.

Pengertian Sam’iyat ialah perkara yang tidak dapat digambarkan dengan pancaindera manusia dan hanya dapat diketahui melalui al-quran dan al-hadis.
Dalil kewajipan beriman dengan perkara sam’iyat seperti firman Allah yang bermaksud:
” (Orang yang bertaqwa) ialah orang yang beriman dengan perkara-perkara ghaib” - surah al baqarah

Contoh2 perkara sam’iyat:
1. Alam Barzah - alam kubur
2. Soalan kubur - soalan yang ditanya oleh malaikat munkar dan nakir
3. Nikmat kubur : nikmat kepada orang yang mentaati perintah Allah
4. Azab kubur : siksaan kepada orang yang banyak melakukan dosa
5. Mahsyar : tempat berkumpul selepas dibangkitkan semula
6. Mizan : Alat timbangan amalan
7. Sirat : titian yang merentangi neraka untuk memasuki ke syurga
8. Syurga : tempat ganjaran bagi orang yang mentaati perintah Allah
9. Neraka : tempat siksaan bagi orang yang melanggar perintah Allah
Berdasarkan penerangan us tadi,kita tahu apa yang dimaksudkan dengan Samieyat atau perkara-perkara ghaib.
Tetapi, bagaimana kita ingin menerangkan kepada orang yang tidak percaya tentang kewujudan perkara samieyat ini???
Dengan analogi yang Us Hamdan bawakan dalam ceramahnya pagi tadi saya rasa ia sudah cukup untuk menjawab persoalan tersebut.
Analoginya ialah. dengan cerita tentang ikan.
Satu hari ibu ikan dan anak-anaknya sedang berenang-renang di dalam air. Tiba-tiba mereka terjumpa seekor cacing. Ibu ikan berhenti dan berpaling kepada anak-anaknya seraya berkata: 
Ini cacing. dalam cacing ini ada mata kail.yang disambung dengan tali tangsi terus kepada joran yang dipegang oleh manusia. Jangan makan cacing ini!! kalau kamu makan kamu akan disentak oleh manusia dan disiang kamu dengan pisau, dan dikelar halus-halus. Kemudian digoreng dalam kuali yang didalamnya ada minyak panas. dibawahnya ada api. lalu kamu diangkat dan di tuskan. kemudian dihidangkan kepada manusia, dicubit-cubit dan dimakan oleh mereka. tulang-tulang kamu akan dimakan oleh semut-semut. dan dibuang merata-rata.
setelah diberi penerangan, maka dengarlah anak-anak ikan tersebut. maka setelah mencari-cari di dalam air tentang perkara yang disebutkan oleh ibu mereka. mereka dapati mereke tidak menjumpai kuali,manusia, api dan sebagainya. lalu ada antara mereka memakan cacing tersebut kerana mereka tidak percaya tentang apa yang di sebut ibu mereka. setelah disentak, maka baru anak ikan tu tahu bahawa apa yang di sebut oleh ibu mereka. 
Dengan perkongsian yang sedikit ini, InsyaAllah ia bermanfaat kepada kita . SEKIAN.

November 23, 2011

Astaghfirullah..

Sehari-hari kita banyak melakukan kesilapan dan kesalahan. Tapi adakah kesalahan itu lebih banyak dari istighfar kita dalam satu hari.????





Di akhir zaman ini memang kita selalu leka. Leka dengan kehidupan dunia. Dunia yang banyak godaan. bukan sahaja godaan dari syaitan, tetapi juga godaan dari pengaruh barat. Godaan yang secara diam masuk ke dalam pasaran umat Islam. Tujuan nya SATU. Iaitu ingin melalaikan Umat Islam dengan kehidupa Dunia daripada beribadah, beristighfar mengingati Allah.


Antara bentuk penjajahan dalaman ialah Hiburan yang TERLAMPAU. Sukan yang berpengaruh hebat.(sanggup bangun malam untuk tengok bola, sedangkan waktu itu adalah waktu untuk berkiamullail). Sosial dalam kalangan   orang islam sudah tidak nampak batasnya. dan banyak lagi pengaruh-pengaruh barat yang ingin meruntuhkan umat Islam melalui hati. Mereka ingin melembutkan hati kita sedikit-sedikit ke jalan yang di murkai ALLAH. 


Jadi kita sebagai umat Islam yang ada kesedaran ini, cuba kita tangkis sedikit demi sedikit untuk menguatkan hati kita seperti hati-hati orang islam di zaman rasulullah. . salah satu caranya ialah dengan beristighfar.. ASTAGHFIRULLAH ...      ASTAGHFIRULLAHH...    ASTAGHFIRULLAH...


Saya menulis artikel ini adalah untuk memperingati DIRI saya sendiri dan juga sahabat yang membaca.. Moga Redha ALLAH bersama dengan orang-orang yang ingin menuju ke jalannya.

November 20, 2011

MUNAFIK

selepas beberapa kali mendengar cerita pasal munafik baru-baru ini, timbul perasaan ingin berkongsi di sini. 


satu hadis Nabi yang bermaksud
"tanda-tanda orang munafik ada tiga, apabila bercakap dia berdusta, apabila berjanji dia mungkiri, dan apabila diberiamanah dia khianati"


cuba kita lihat diri kita balik. ada tak sifat-sifat yang nabi katakan ini.??? walaupun satu.. ia tetap tanda-tanda orang munafik.. 


dalam kehidupan seharian kita, pernah tak kita menipu??? pernah tak kita tak tepati janji?? pernah tak kita inkari amanah?? secara kita tak sedar, sememangnya ia banyak berlaku. contoh yang mudah saya bawakan ialah:


Ahmad sedang menunggu ali di kedai makan.
ahmad: hello, kat mana?
ali: on the way (padahal masih kat rumah) sengaja nak ambik hati.
ahmad : ok2.. cepat sikit.


di sini ada dua tanda-tanda orang munafik yang pertama menipu yang kedua tak tepati janji.


walaupun ia nampak mudah dan biasa. tetapi sebenarnya ia termasuk dengan tanda-tanda orang munafik.
mengingatkat lagi hadis Rasulullah mafhumnya.tempat orang-orang munafik ialah neraka paling bawah.
hadis ini menunjukkan bahawa orang munafik ini lagi teruk daripada orang kafir. tempatnya paling bawah dalam neraka. Nauzubillah min zalik..



oleh itu, kita hidup di dunia ini banyak dugaan dan cabaran. sebolehnya cuba kita hindari diri kita dari tergolong dalam golongan-golongan yang Allah murka. saya tulis adalah untuk peringatan diri saya yang selalu leka di samping mengingatkan saudara seislam saya. Wallahu Aklam.



November 16, 2011

SENYUM ITU SEDEKAH..

senyum. 
tak perlu kata apa-apa
senyum.
tak perlu kata apa-apa

semasa terdengar bait-bait lagu ni. teringat pulak muka pak cik yang masam mencuka itu. 
kenapa?? kenapa?? kenapa susah sangat nak senyum?? susah sangat ker?? 
rasa malu tak bila kita senyum kat dia, tapi dia boleh wat 'don't know' kat kita. 
kadang-kadang malas jugak nak senyum kat orang, tapi memandangkan ia banyak memberikan kelebihan yang positif, 
saya tetap juga menebalkan muka untuk mengukir senyuman walaupun tidak dibalas. 

biarlah dia nak kata apa pun. yang penting kita dapat ganjarannya. senyum itu sedekah. nak sedekah harta, kita tiada harta, nak sedekah wang ringgit, masih belum mempunyai pendapatan sendiri, 
jadi apa salahnya kalau kita sedekahkan senyuman. 
dapat juga menambahkan pahala kita. walaupun ia nampak kecil, tapi sedikit sebanyak ia membantu memberatkan timbangan mizan kita kat akhirat kelak.

Jadi, saya harap selepas ini banyak-banyakanlah senyum. tapi ingat bagi yang perempuan hati-hati dalam memberikan senyuman anda itu. kerana senyuman wanita itu banyak tafsiranya di mata lelaki. berilah senyuman anda kepada yang berhak sahaja.

Bagi lelaki pula, senyumlah anda kepada sesiapa yang anda jumpa. kerana senyuman anda itu bermakna. Jangan risau kalau senyuman anda tidak terbalas kerana dari reaksi orang yang kita senyum itu kita boleh mengenal dirinya serba sedikit. macam mana?? 

kalau dia membalas senyuman kita, maka kemungkinan besar dia seorang yang peramah. kalau dia masam sahaja, mood untuk tegur dia hilang. nampak sangat dia tidak suka kita bercakap dengan dia. 

namun jangan terlalu cepat menilai, kerani ini hanya persepsi awal. banyak juga kemungkinan dia tidak mahu senyum. mungkin ada masalah besar yang dia fikirkan, mungkin juga dia sedang melayan angan -angan atau khayalan sampai tidak perasan apa yang berlaku di sekitarnya walaupun hakikatnya matanya terbuka. atau banyak lagi kemungkinan lain.

oleh itu, dalam apa-apa hal pun mestilah banyakkan senyuman terutamanya peniaga dan perkhidmatan pelanggan. senyuman anda amat penting untuk pengguna atau pelanggan anda.  SENYUM... 





kalau nak tahu kelebihan-kelebihan orang yang senyum ni, boleh la tanyak kat pak cik google.. 

November 9, 2011

la taghdobbbb

Terbaca kata-kata imam ghazali yang masih tertampal kat dinding. Kemarahan manusia bermacam-macam.


  • sesetengah lekas marah, lekas tenang lekas hilang.
  • sesetengah lambat marah, lambat pula redanya.
  • sesetengah lambat akan marahnya, lekas pula hilangnya.
Yang terakhir ini adalah yang terpuji.

Berikutan terbaca petikan di atas, jadi saya mengambil kesempatan untuk mengongsikannya berkongsi dengan anda semua.Dalam  keadaan yang Imam ghazali sebut dimanakah kita?? 

gred yang pertama ?? 


atau kedua??

atau yang ketiga?? 

Di akhir petikan itu mengatakan gred yang ketiga itu adalah yang terpuji. maka sedaya upaya kita cuba, saya tegaskan CUBA untuk menjadi yang ketiga. yakni orang yang banyak sabarnya sebagaimana Firman ALLAH yang bermaksud sesungguhnya ALLAH bersama dengan orang-orang yang SABAR.



November 5, 2011

sahabatku

Terkenangkan sahabat saya yang sedang berada di ICU selepas ke+MALANG+an tempoh hari. Siapa?? Atas sebab-sebab tertentu namanya dirahsiakan. Cukuplah kita menggelarnya S di sini. 

MALANG memang tidak berbau. Semuanya kuasa ALLAH di luar pengetahuan manusia. Apabila ALLAH katakan KUN FAYAKUN. Maka jadilah. Tiada daya kita untuk mengubahnya. Tiada apa yang perlu disesalkan. Semua yang ALLAH tentukan ada hikmahnya.. Mungkin selepas kemalangan S akan berubah daripada yang buruk menjadi baik. Dan yang baik menjadi lebih baik. Atau juga mungkin Allah ingin memberi kesedaran kepada kita supaya berhati-hati. Atau mungkin ada hikmah-hikmah lain yang tersembunyi yang kita tidak nampak sekarang dan Allah akan tunjukkan apabila tiba masanya nanti.

Cukup sayu rasanya apabila melawat S kali pertama sehari selepas kejadian. S terbujur kaku diatas katil ditemani wayar-wayar . Badan yang calar-balar. wajahnya tidak kelihatan seperti wajahnya yang asli. Berat mata yang meratap.. Berat lagi ratapan yang dirasai keluarganya.

Pada hari-hari berikutnya, Alhamdulillah kondisi S semakin baik berbanding sebelumnya. Sekarang S tidak perlukan mesin lagi untuk bernafas. S ditebuk di lehernya untuk bernafas dengan sendiri. Doktor telah mngurangkan ubat tidur. S sudah boleh buka mata. Namun S tidaklah dapat bersuara mahupun berfikir. Kata nurse, kalau kita melawat dia . Dia akan pandang kita tetapi dia tidak kenal. Sekadar pandang kosong.

Setakat ini kondisinya makin stabil dan diharapkan S akan cepat sembuh untuk kembali bersama kami berjuang dalam arena pelajaran yang sama-sama kami tuju . Harapkan kepada keluarga S akan tabah menerima dugaan  dan cabaran ini. Dan kepada S, teruskan perjuangan anda dalam peperangan dengan kesakitan. Dan sentiasa ingat ayat terakhir dalam surah Albaqoroh mafhumnya.. ALLAH tidak membebani seseorang melainkan dengan kesangupannya
Wallahu aklam..

October 9, 2011

the best multilevel marketing..

Multilevel Marketing (MLM) yang paling power dan berjaya yang pernah aku dengar. nak tau??ha.. bagus!!! siapa yang baca dia dapat, siapa yang menjebik dia adalah insan yang paling rugi. ok. tak payahlah aku nak membebel panjang untuk muqadimah marketing ni macam MLM yang lain.

Apa dia multilevel marketing??
ia adalah sistem rangkaian yang mana seorang ahli perlu mencari seberapa ramai orang ahli di bawahnya dan disusun bentuk piramid. semakin ramai ahli, semakin banyak income masuk. Banyaknya boleh melipat kali ganda.

Tapi, MLM kat sini hanya mnggunakan konsepnya sahaja untuk mendapat banyak kali lipat ganda PAHALA. betul ker?? Betul.. anda hanya perlu menyampaikan apa-apa yang baik kepada orang lain contohnya ilmu, akhlak dan sebagaimana. Semakin ramai pengikut semakin banyaklah pahala. Sekiranya pengikut2 nya menyampaikan kepada orang lain, maka pahalanya akan dapat kepada pengikutnya dan dapat kepada kita juga. Begitulah seterusnya, pengikut kepada pengikut menyampaikan kepada pengikutnya pula, maka pengikut kepada pengikut dapat pahala atas apa yang mereka sampaikan. tak percaya?? cubalah.. hasilnya kita akan dapat di akhiratnanti.. selamat mencuba!!

September 25, 2011

sayangkah kita kepada NABI kita????

tajuk yang biasa di dengar tapi apa pengisiannya??
sayangkah kita dengan nabi kita sebagaimana sayangnya sahabat terhadapnya.

Saidina Abu Bakar sanggup dipatuk ular ketika di dalam gua bersama nabi. tangan saidina Abu bakar menutup lubang yang di dalamnya ada ular semasa nabi sedang tidur takut ular tersebut mematuk nabi. sayangnya SAIDINA ABU BAKAR kepada NABI MUHAMMAD SAW.

Saidatina Aisyah sanggup tidur di makam baginda selama 12 tahun kerana sayangnya SAIDATINA AISYAH kepada NABI MUHAMMAD SAW.

Saidina Bilal  terpaksa pindah dari Madinah ke syam selepas kewafatan Nabi SAW kerana terkenangkan Nabi SAW setiap kali ketika Azan. ketika di madinah Saidina bilal bermimpikan Rasulullah yang mengatakan"tidakkah engkau rindu padaku??"  maka saidina bilal pulang ke madinah. sampai di madinah Saidina abu bakar menyuruhnya melaungkan azan tetapi ditolaknya, begitu juga saidina umar. sehinggalah cucu nabi SAW, Hassan dan Husin yang menyuruhnya azan, barulah terbuka hatinya untuk melaungkan azan kerana tidak mahu mlukai hati cucu orang yang paling disayangnya. namun sampai kepada menyebut nama baginda sangat sukar terlafaz. luruh hatinya tidak terkira. apabila mendengar laungan azan penduduk madinah mengatakan RASULULLAH telah kembali. lantas mereka memenuhi masjid. namun saidina bilal meminta izin untuk berpindah kerana tidak tertahan dengan perasaan ketika bersama rasulullah dahulu. begitu sayangnya SAIDIANA BILAL kepada NABI MUHAMMAD SAW.

Imam MALIK ketika mengajar baginda digigit oleh 7 ekor kala jengking namun tidak dihindarinya kerana malu dengan kubur baginda sehinggalah dia keluar. begitu juga ketika di madinah, beliau tidak pernah memakai selipar kerana malu dibawahnya ada jasad orang yang disayanginya.begitulah sayangnya IMAM MALIK kepada NABI MUHAMMAD SAW.

bagaimana pula dengan kita. adakah sayang kita seperti mereka atau sebaliknya. sama-sama kita muhasabah balik di samping mengingatkan terlebih dahulu ana mengngati diri ini sendiri yang banyak kekhilafan.

September 19, 2011

muflis di akhirat



MUFLIS????? tajuknya seram nak dengar tetapi itulah hakikatnya. nak cerita lanjut mari kita baca dulu hadis ni.. 


Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Para sahabat menjawab: Bagi kami orang yang muflis ialah orang yang tidak memiliki wang mahupun hartabenda”. Lalu Rasulullah SAW bersabda lagi: Sebenarnya orang yang muflis dalam kalangan umatku ialah mereka yang pada hari Kiamat datang dengan membawa pahala amal solat, puasa, zakat dan haji tetapi semasa di dunia mereka pernah mencaci maki orang, menuduh tanpa bukti, memakan harta dengan zalim, membunuh dan memukul sesuka hati. Lalu pada hari kiamat, orang yang di zalimi akan menerima pahala amal si penzalim. Jika pahala amalnya telah habis (diberikan) sedangkan kesalahan dan dosanya semasa di dunia kepada orang yang tidak berdosa masih banyak, maka Alllah SWT akan memberi pula dosa orang yang dizalimi itu kepadanya sehingga semakin berat bebannya, lalu Allah SWT campakkan dia ke dalam neraka.”(Riwayat Muslim).


melihat kepada hadis di atas, tahulah kita bahawa kalau di dunia ni kita banyak buat amal sekali pun tetapi dosa kita dengan manusia lagi banyak dari amal kita maka NERAKALAH tempat yang elok bagi kita. nauzubillahmin zalik..


semasa didunia solat kita tak pernah tinggal. puasa wajib dan sunat. beri zakat setiap bulan.. tetapi,,, kalau kita banyak dosa dengan manusia maka amal kita jadi bayaran untuk mangsa-mangsa kita kat akhirat kelak.. kalau tak cukup pahala kita itu nak bayar macam mana??? boleh hutang ker??


sorry la beb.. mana boleh hutang.. kita kena tanggung dosa-dosa mereka mengikut kadarnya.. fuhhhh.. sudahlah pahala habis.. kena pulak tanggung dosa orang lain.. 


tapi macam mana dengan ayat al-quran yang mengatakan kita tidak akan menanggung dosa orang lain??  sebenarnya kita bukan menanggung dosa orang lain tetapi kita menanggung dosa atas perbuatan kita sendiri semasa di dunia..


oleh itu.. sementara kita masih lagi diberikan peluang untuk bernafas ini.. banyak2 lah bertaubat bukan ber tau buat jerr.. yang ada dosa dengan orang itu cepat2 mintak maaf... selagi ada nyawa di badan cepat selesaikan di dunia.. dosa dengan manusia kita mesti selesaikan dulu dengan manusia.. kalau dosa dengan ALLAH boleh terus direct mohon ampun dengan ALLAH.. amal iabadat kita pun bukan lah banyak sangat, kena pulak bayar kat orang pahala kita .. fuhhh.. nak ambik kesempatan kat sini saya nak mintak maaf bebanyak kat sesiapa yang baca artikel nie, kalau ada salah dan silap antara kita semua. 

June 18, 2011

my mother

lagu ni dtujukan khas untuk smua ibu-ibu yang melawat blog ni dan khususnya untuk my mom..

Who should I give my love to?
My respect and my honor to
Who should I pay good mind to?
After Allah
And Rasulullah

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hold you
And clean you and clothes you
Who used to feed you?
And always be with you
When you were sick
Stay up all night
Holding you tight
That's right no other
Your mother (My mother)

Who should I take good care of?
Giving all my love
Who should I think most of?
After Allah
And Rasulullah

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hear you
Before you could talk
Who used to hold you?
Before you could walk
And when you fell who picked you up
Clean your cut
No one but your mother
My mother

Who should I stay rigt close to?
Listen most to
Never say no to
After Allah
And Rasulullah

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hug you
And buy you new clothes
Comb your hair
And blow your nose
And when you cry
Who wiped your tears?
Knows your fears
Who really cares?
My mother

Say Alhamdulillah
Thank you Allah
Thank you Allah
For my mother.

June 17, 2011

Aurat wanita.

AURAT WANITA MENGIKUT AL-QURAN DAN HADIS.......

1. Bulu kening

-Menurut Bukhari, "Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening." Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.
keterangan: Jadi mencukur bulu kening adalah haram dan Allah melaknat orang yang mencukur dan orang yang dicukur bulu kening. 

2. Kaki (tumit kaki)

-"Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." (An-Nur: 31)
Keterangan: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki..

3. Wangian

-"Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina." (Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban).

4. Dada

-"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. " (An-Nur : 31)

5. Gigi

-'Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya.' (Riwayat At-Thabrani)
-"Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang mengubah ciptaan Allah"(Riwayat Bukhari dan Muslim).

6. Muka dan Tangan

-Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: 'Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." (Riwayat Muslim dan Bukhari).

7. Tangan

-"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya"(Riwayat At Tabrani dan Baihaqi).

8. Mata

-"Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pandangannya." (An Nur : 31).
-Sabda Nabi SAW, "Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama, pandangan seterusnya tidak dibenarkan." (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi).

9. Mulut (suara)

-"Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik."( Al Ahzab: 32).
-Sabda Rasulullah saw, "Sesungguhnya akan ada umatku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi." (Riwayat Ibn Majah).

10. Kemaluan

-"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka. "(An Nur : 31).
-"Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." (Riwayat Al Bazzar).
-"Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah." (Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah).

11. Pakaian

-"Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah).
-"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." (Riwayat Bukhari dan Muslim). Keterangan: Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.
-"Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demJustify Fullikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Al Ahzab : 59).

12. Rambut

-"Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim).


June 7, 2011

takrif cinta bagi guru????


GURU FIZIK 
Cinta adalah merupakan daya tarik – menarik antara kutub positif (lelaki) ke kutub yang tak sejenisnya (tentulah sidia) 

GURU BIOLOGI 
Cinta merupakan cara mempelajari hubungan antara makhluk hidupan dengan lingkungannya 

GURU KIMIA 
Cinta merupakan tindakbalas kimia yang tidak diketahui unsurnya 

GURU MATEMATIK 
Cinta adalah satu cara untuk menentukan daerah ketidaksamaan antara dua garis yang tidak sejajar 

GURU PENDIDIKAN ISLAM 
Jangan sekali-kali meninggalkan cinta tetapi jangan terlalu dekat padanya kerana hidup ini penuh dengan iblis dan syaitan yang sanggup menggoda manusia untuk membuat dosa dan cinta adalah sasaran dosa (cinta la YG 1 ALLAH itu cinta yg hakiki dpt kan cinta yg halal d dunia dan akhirat) 

GURU PENDIDIKAN MUZIK 
Cinta adalah ibarat irama dan lagu yang tidak dapat dipisahkan 

GURU EKONOMI 
Cinta merupakan keperluan manusia yang harus dipenuhi sama ada secara langsung atau tidak langsung 

GURU SEJARAH 
Cinta akan hanya akan menjadi cinta sekiranya ianya tepat dan benar. Tapi jangan lupa jika ada sebab, pasti ada akibatnya. 

GURU GEOGRAFI 
Cinta adalah seperti 4 musim yang melanda kebanyakan Negara Eropah….kadangkala berbunga, kadangkala panas, kadangkala dingin dan kadangkalanya luruh 

GURU BAHASA 
Cinta dianggap indah kerana di dalamnya ada satu kesatuan yang harmonis antara bentuk bahasa dan isinya 

Yg pasti tafsir la cinta mengikut kehendak Allah yg satu…bertemu berpisah semua kerna Allah…..
Indah ya cinta kalau agama d serta bersama…cinta ALLAH DAN RASUL ADLH YG 

UTAMA DAN D UTAMA
JGN TERPEDAYA KERNA CINTA DUNIA YG SEMENTARA

meh tengok post yang lain pulak

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...