Pages

December 28, 2011

alamak t0y0l !!!

Tajuk hari ini bukan lah sebenarnya t0y0l yang yang curi duit tu. tapi tOyOl dalam peperiksaan. Mungkin ada sesetengah orang tak tahu maksud toyol di sini. Maksudnya, membawa nota-nota kecil dalam peperiksaan dengan tujuan meniru.

Ish. Ish. Ish. cuba fikirkan. orang lain belajar bersungguh-sungguh, study sampai lewat malam, ada yang tak sempat nak makan, ada yang kurang tidur berusaha untuk menuju kejayaan. Tapi, ada sesetengah orang yang mengambil jalan mudah iaitu malam peperiksaan cuma tulis nota dalam kertas kecil, lepas tu bawa dalam dewan peperiksaan. macam-macam cara, ada yang letak dalam tai, ada yang letak celah kasut dan macam-macam lagi.

Berbaloikah usaha anda itu?? sebenarnya tidak.. kebanyakan yang bawa toyol ini markahnya taklah setinggi mana. tak setanding dengan orang yang betul-betul berusaha.

untuk kesan jangka panjang pula, ilmu sudah tentu tidak berkat. bukan ilmu sahaja. sekiranya sijil peperiksaan itu yang membuatkan anda untuk mendapatkan kerja. maka selamanyalah dalam gaji anda ada peratusan yang tidak berkat. 

kerana apa? kerana hasil peniruan anda dalam peperiksaan dahulu untuk mendapatkan sijil tidak berkat. maka segala apa yang anda dapat menggunakan sijil itu juga tidak berkat termasuklah kerja anda. kalau kerja tidak berkat, maka gaji pun sama.

Dari perspektif lain pula, orang yang meniru dalm peperiksaan juga akan menghadapi masalah kebiasaannya ketika di alam kedewasaan, contohnya, banyak hutang, ada masalah kewangan dan sebagainya. banyak testimoni yang didapati begitu..

Jadi anda??? fikir-fikirkanlah. 

sekian..

meh tengok post yang lain pulak

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...