Pages

December 7, 2011

Sedekah

Beberapa hari ini Seorang Ustaz dan seorang Ustazah lepasan Yarmouk Universiti ada menyentuh tentang SEDEKAH. Dalam minggu yang sama kedua-duanya menyentuh tentang sedekah. Atas dasar itu, saya juga mahu menyentuh tentang sedekah.

Sedekah sangat digalakkan dalam Islam. dalam post terdahulu saya ada menerangkan senyum itu sedekah. Tetapi kali ini saya ingin mengupaskan tentang KESAN sedekah kepada kita.

Sememangnya kita tahu sedekah itu dapat memberi kita pahala dan akan dibalas diakhirat, tetapi hari ini saya ingin menyentuh tentang kesannya di dunia ini.

Seperti janji Allah dalam Al-Quran yang dicopy dari http://www.perfspot.com/blogs/blog.asp?BlogId=95922
 Surah Al Baqarah> Ayat 245 yang bermaksud:
Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.
dan juga :












Dan hadis Nabi SAW.


Dan banyak lagi dalil-dalil berkaitan dengan sedekah ini.(boleh tanya kat pak cik google)

Maka kesannya terhadap sesiapa yang bersedekah Allah akan tambah kepada kita. maksudnya walaupun kita bersedekah kepada orang lain barang kita, sebenarnya tidak sedikit pun berkurang. malah Allah akan tambah kepada kita.

Pembalasan Allah tak semestinya harta, wang ringgit sahaja, tetapi juga dalam bentuk mudahkan urusan. Contohnya, Allah mudahkan urusan kita dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Atau macam contoh mak cik kat sebelah ni. Dalam konteks pelajar, Allah mudahkan kita faham dan sebagainya.

Sebagai pensedekah yang ikhlas juga anda akan merasa tenang selepas anda bersedekah. Betul. hati anda akan berasa senang dengan memberikan hak anda kepada orang lain. Dalam kisah-kisah sahabat Nabi dahulu banyak menceritakan tentang kelebihan orang yang bersedekah di dunia. (boleh tanya kat pak cik google)



Kalau anda semua tak percaya, cubalah!! Pasti anda akan dapat jawapannya. Yang penting IKHLAS. kalau tak IKHLAS, Sedekah anda SIA-SIA. Sekian untuk waktu ini . Selamat Bersedekah. Ingat. HARTA tak boleh bawa ke kubur, tetapi AMAL kita.

meh tengok post yang lain pulak

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...