Pages

January 27, 2012

Waspada

lama tak menulis.. sejak bertempur dengan perjuangan exam final untuk sem ni..
Hari ni, saya nak cerita tentang pengalaman sahabat saya semalam.

Ceritanya bermula dia menunggu bas pulang ke Temerloh. Dari KL. Sedang dia menunggu, ad 3 orang berbeza jumpa dia. orang yang pertama, seorang lelaki tua dalam lingkungan umur 60-70 tahun. orang yang kedua pulak lelaki umur pertengahan. dan yang ketiga lelaki muda. 20-30 tahun.

walau pun berbeza, masa dan watak. tapi tujuan mereka jumpa sahabat saya adalah sama. Apa dia?? menipu untuk dapatkan duit. yang tak boleh nak diterima akalnya, kaedah mereka sama, cakap nak balik rumah, tapi xd duit.

sahabt saya meragui mereka, sama ada betul @tidak . maka dia offer la nak blikan tiket.. tapi mereka taknak. mereka nak sahabat saya bagi duit jer. mahu beli sendiri. keraguan sahabat saya terhadap mereka semakin membuahkan jawapan.

yang pak cik pertama tu, dia cakap "takpela pakcik biar saya yang belikan tiket. kalau pakcik pergi sendiri nanti jatuh ke apa ke susah. biar la saya iring pakcik".  (nampok sangt menipunyerr pakcik tu)

yang pakcik kedua tu, (lupa la story dye) tapi, tujuan mereka adalah sama..

brother yang ketiga.. dia kata dia baru keluar penjara. kes pukul orang.. tapi bila jak pegi bli tiket. alasan dia sama jugak..last2, sahabat aku ni kena marah. lps tu di blah camtu...

Apa kaitan dengan waspada??

haa.. berdasarkan cerita tadi.. berwaspadalah kita ketika berhadapan dengan manusia. sebab manusia ini ada macam-macam jenis. yang jenis kat atas ialah jenis yang malas dan tak tahu malu. sanggup menipu untuk dapatkan duit. kalau betul nak duit cakap la betul-betul. tak payahlah nak menipu. keikhlasan dan kejujuran itu penting yang perlu kita tanamkan dalam diri kita.

sekian.. m00d.. tulis waktu mengantuk.. ayat pon entah apa-apa entah..

meh tengok post yang lain pulak

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...