Pages

January 28, 2012

Diam..

Diam. Lebih banyak diam, lebih sedikit dosa.. daripada kita banyak cakap-cakap kosong, baik diam. bukan maknanya kita sombong. Tapi, ini salah satu cara untuk meringankan timbangan dosa kita.

kalau kita cakap-cakap kadang-kadang mesti terlepas mengata orang, bercerita tentang perihal orang dan sebagainya a.k.a mengumpat. kan dah dapat dosa. makin banyak cakap, makin banyak lah dosa yang terkumpul secara tak sedar. 

Mungkin bagi kita yang suka bercakap ini sukar untuk diam, tapi kita boleh cuba kurangkan sedikit demi sedikit bercakap. lama-lama nanti biasalah. 

Tapi bagaimana kalau kita tengah berborak dengan rakan, tetapi dalam berborak tu ada pengumpatan berlaku. Jadi macam mana nak taknak kita kena dengar juga ker??
Tak. cuba tegur. kalau tak mampu kita bagi la alasan, nak ke tandas ker atau selainnya, untuk menghentikan kita dari terus mengumpat.

jadi post ini nak menekankan supaya diam dan bercakap apabila perlu. bercakap dengan pengisian adalah lgi baik. cth.. dalam berborak selitkan ilmu supaya ia bermanfaat. tidaklah dpanggil borak kosong..

p/s. ingatan untuk diri yang banyak bercakap.

meh tengok post yang lain pulak

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...