Pages

April 27, 2013

Ponteng..

Ponteng.. Huh.. mungkin biasa bagi sesetengah orang tapi tak bagi saya. Kalau contoh terpaksa ponteng akibat kelalaian saya contoh terlewat dan sebagainya mesti saya akan rasa sesuatu dalam hati. Contoh menyesal, rugi risau dan macam2 lagi.

Sebab bagi saya, keberkatan dengan guru tu penting. Even  saya tak faham sangat pun dalam kelas. Tapi kalau ada keberkatan tu, rasa tenang je. Kalai study mudah je faham. Ilmu pun berkat. Tak gitu??

Satu yang saya paling tak suka pelajar sekolah sekarang ni, tak hormat guru. Bergaduh dengan guru. Mengutuk mengumpat guru. Dan sebagainya akhlak buruk yang menyebabkan hilang keberkatan dalam penyampaian ilmu tu sendiri.

Apabila hilang keberkatan, susahlah hidup. Walaupun dia cemerlang sekalipun takda keberkatan x guna.

Jauhnya lari dari tajuk asal. Sebab alang-alang dah masuk bab keberkatan guru tu, terselit lah sekali masalah lain selain ponteng tu. Apa-apa pon. Janganlah ponteng kalau takda masalah atau hal yg penting. Rugi ponteng ni. Harap pendirian saya ni utuh sampai bila-bila sebab takut terpalit dengan suasana suka memonteng dari sebilangan pelajar kat sini.

Wallahu aklam bissawab.

Sekian.

meh tengok post yang lain pulak

get this widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...